هزینه سرویس مزدا 3 قدیم (نگهداری و تعمیر)

هزینه نگهداری، هزینه سرویس‌های دوره ای، هزینه تعمیر موتور گیربکس و… مزدا 3 قدیم چقدر است؟! احتمالا قصد خرید یک دستگاه مزدا 3 فیس قدیم دارید:) ولی نگران هزینه های پیش بینی نشده ی این خودرو هستید. مزدا 3 به عنوان یک خودروی ژاپنی و اسپرت قطعا سواری   لذتبخشی دارد ولی بیش از 11-12 سال از عمر این خودرو می‌گذرد. این خودرو طی سال‌های 1386 تا 1389 در گروه خودروسازی بهمن موتور مونتاژ شد. در این مطلب چهار موضوع بسیار مهم درباره مزدا 3 نسل اول را بررسی می‌کنیم:

  • هزینه سرویس های دوره ای مزدا 3
  • هزینه تعمیرات مزدا 3 (در صورت خرابی)
  • مزایای مزدا 3
  • معایب مزدا 3

قیمت خودرو

خرید مزدا 3 1387

مزدا 3 فیس قدیم

سدان کوچک سایز (کامپکت) ژاپن
پرچم ژاپن

حجم موتور2000cc

تعداد سیلندر4 سیلندر تنفس طبیعی

مصرف سوخت11.5 لیتر

به اشتراک بگذارید

هزینه سرویس و نگهداری مزدا 3 کارکرده

متأسفانه موارد بسیاری داشتیم که عزیزانی بدون شناخت کامل از مزدا3 نسل قدیم، اقدام به خرید نمونه های دست دوم یا چندم نمودند و بعد از گذشت مدتی از خرید با عیوب جدی موتور و گیربکس و… مواجه شدند. در این میان علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین تعمیرات، چند هفته ای را هم  بی‌ماشین سپری کردند!! در ادامه موارد بسیار مهمی را که حین خرید مزدا 3 نسل قدیم باید در نظر بگیریم، به شما خواهیم گفت.

قیمت خودرو

نکات مهم نگهداری و سرویس مزدا 3 (1386 تا 1389)

موتور گیربکس این خودرو جزو حساس ترین قسمت‌های آن است که باید حین خرید توجه ویژه‌ای روی آن داشته باشید. اگر هم کارشناس بالای سر خودرو می‌برید حتما این موتور را از او بخواهید. موتور مزدا 3 قدیمی به روغن استفاده بسیار حساسیت نشان می دهد و اگر مالکین قبلی روغن را به موقع و برند، تریخته باشند شما قرار است بسیار عذاب بکشید! با نکات مهم مربوط به نگهداری و سرویس مزدا 3 قدیم مونتاژی همراه باشید:

  • اولا به حرف هیچکس گوش نکنید. فقط به دفترچه راهنمایی که به صورت رسمی توسط خود کمپانی داده شده، توجه کنید. هر چیزی داخل آن نوشته شده باشد فصل الخطاب است و باقی حرف ها و تجربیات بی اعتبار.
  • روغن موتور پیشنهادی بهمن موتور کاسترول مگنتیک است که یک تکه کاغذ با عنوان “ویژه مزدا 3” روی آن زده شده است. در خرید روغن موتور دقت کنید زیرا برخی روغن موتورها در بازار هستند که رنگی متمایل به سفید دارند و توسط فروشنده به عنوان مدل اروپایی یا ژاپنی معرفی می شود در صورتیکه چینی و تقلبی است.
  • هر بار تعویض روغن موتور حدودا 4 تا 4.2 لیتر روغن مصرف می‌کند که برای یک موتور 4 سیلندر خیلی زیاد است ولی به هر حال این مقدار روغن نیاز دارد. دیده شده که برخی تعمیرکاران یا نمایندگی ها 6 لیتر روغن موتور!! برای شما فاکتور می‌کنند. به این مورد دقت کنید.
  • به هیچ عنوان بیشتر از 4.2 لیتر روغن داخل موتور نریزید. این موتور در دفترچه راهنما به وضوح گفته شده است. اگر حین خرید و کارشناسی دیدی روغن لبریز و بیش از حد است کمی در خرید آن خودرو دقت کنید.
  • بهتر است برای تعویض روغن، سینی زیر موتور را کاملا باز می کنید و روغن را از کف تخلیه می کنید تا آشغالهای کف کارتر نیز خارج شود.
  • در مورد روغن موتور هم تنها کافیست استاندارد روغن مصرفی منطبق بر توصیه سازنده خودرو باشد و اصراری بر استفاده از برند خاصی نیست. استاندارد و توصیه سازنده هم که در کتاب راهنمای استفاده از خودرو قید شده!
  • فیلتر هوا و فیلتر روغن هم از نمونه های خود نمایندگی استفاده کنید که بسته بندی سفید-طوسی دارد. نمونه های غیراصلی چینی با بسته بندی کاملا مشابه هم در بازار وجود دارد که باید مراقب باشید که قیمتی کمتر از 50 درصد نسخه اصلی دارد.
  • بهترین زمان تعویض فیلتر هوا هر 20000 کیلومتر است.
  • تجربه نشان می دهد که به مرور زمان شتاب این خودرو کم می‌شود. یکی از راه‌حل‌هایی که مفید واقع شده، تمیز کردن دریچه کاربرات هر 20000 کیلومتر است البته فقط در خود نمایندگی.
  • در دفترچه راهنمای مزدا هیچ اشاره ای نشده که چه زمانی روغن گیربکس را تعویض کنید و بسیاری از مالکین تا کیلومترهای 100 و 150 هزار، هنوز روغن گیربکس را تعویض نکرده اند و مشکلی هم نداشتند.
  • در دفترچه راهنمای مزدا 3 تنها اشاره شده است که در صورتی که روغن گیربکس کم شده بود، روغن M5 آمریکایی با استاندارد اضافه شود. یعنی هیچ توصیه ای به تعویض روغن گیربکس نشده است.
  • بعضا مواردی داشته‌ایم که بعد از تعویض روغن گیربکس فابریکی خودرو، دچار مشکلات زیادی شده‌اند. این مورد را حین خرید از فروشنده بپرسید که تا کنون روغن گیربکس تعویض شده ؟ چه زمانی؟ چه برندی؟
  • با وجود توضیحات مربوط به روغن گیربکس، برای تعویض حتما داخل نمایندگی اقدام کنید. گیربکس این خودرو بسیار حساس است. پیشنهاد بهمن موتور طبق دفترچه راهنما، روغن گیربکس M5 آمريكايي است.
  • البته با توجه به محدودیت ها شاید روغن گیربکس پیشنهادی موجود نباشد ولی در حقیقت برند روغن گیربکس اصلا مهم نیست. فقط باید استاندارد “Mazda ATF-M III / ATF-MV” پاس کند که این نوع روغن گیربکس در بازار فراروان یافت می‌شود. حتی روغن گیربکس پیشنهادی ایرتویا (نمایندگی خودروهای تویوتا در ایران) با همین استاندارد است و می توان استفاده کرد.
  • متاسفانه برخی از مالکین قبلی این خودرو در کمال تعجب! به جای روغن هیدرولیک، روغن واسکازین ریخته بودند. اگر متوجه شدید که قبلا در این خودرو واسکارین ریخته شده، از خرید آن صرف نظر کنید.
  • مزدا 3 نسل قدیم مونتاژ شده در گروه بهمن، فیلتر کابین ندارد. پس حین سرویس اگر مبلغی به این عنوان از شما درخواست شد، کلاهبرداری است.

هزینه قطعات اقلام مصرفی مزدا 3 (86 تا 89)

هزینه قطعات مزدا3 قدیم به نوع قطعه و جنس آن قطعه بستگی دارد. طبیعتا قطعات اصلی از غیر اصلی گران تر هستند. اینکه آن قطعه از بازار تهیه شود یا نمایندگی، تعویض باشد یا استوک، روی قیمت و هزینه آن قطعه موثر است. هر قطعه ای که فروشنده با عناوینی همچون طرح اصلی، شرکتی، درجه دو، چین، تایوان، سنگاپور و سایر کشورها به شما پیشنهاد می‌کند، همگی غیراصلی و فیک هستند که حتی گاهی کمتر از نصف قطعات اورجینال اصلی قیمت دارند ولی این قطعات در آینده هزینه های بسیار گزافی را برای شما می‌تراشد.

قطعاتی که ممکن است بیشتر مستهلک و خراب شوند عبارتند از دسته موتور، کمک فنر، میل موجگیر، گوشواره موج گیر و سوختن یونیت چراغ، انواع فیلترها، لنت ترمز، سپرها، برف پاک کن، زنجیر تایم موتور، ایربگ ها و…

کلیه فیلترهای خودرو اعم از هوا و روغن و بنزین و… باید داخل بسته بندی جعبه مقوایی باشند و پشت جعبه مشخصات و شماره فنی قطعه درج شده باشد و همچنین عبارت Mazda Corporation نیز درج گردیده شده باشد.

یکی نشانه های اصل بودن قطعه، درج شماره فنی قطعه روی جعبه است.

برای دریافت قیمت روز قطعات و لوازم به سایت مزدایدک مراجعه کنید.

با این اوصاف ما در جدول زیر هزینه اقلام مصرفی مزدا 3 قدیمی را به طور کامل و به قیمت روز در سایت مزدا یدک مشاهده کنید.

اینکه چه مواردی نیاز به تعویض دارند با توجه به کیلومتر کارکرد خودرو رو میبایست از روی جدول نگهداری و سرویس های ادواری خودرو مندرج در کتاب راهنمای استفاده از خودرو مزدا3(یا مزدا3 جدید)انجام دهید.

برای آگاهی از جدیدترین اخبار پیرامون بازار خودرو وارد پیج @baharicar شوید.

هزینه تعمیر مزدا 3 قدیم

نظرات کاربران

بهاری کار لوگو
میخواهم نظر خود را در این مورد بنویسم
خرید خودرو خرید خودرو کارشناسی خودرو اعزام‌کارشناس ماشین چی بخریم چی بخرم؟ مشاوره